Tel  (+98) 31 36690104     Fax  (+98) 31 36690104     Mobile  (+98) 31 36690104    
 
   
مدیرعامل شرکت الماس نشان آریا مطرح کرد: نوآوری و آموزش حلقه گمشده گوهرسنگ ها هستند  

مدیر عامل شرکت الماس نشان آریا مطرح کرد:
نوآوری وآموزش حلقه گمشده گوهر سنگ ها هستند
مدیر عامل شرکت الماس نشان آریا با بیان اینکه ایمینو می تواند پل ارتباطی میان تولید کننده، مصرف کننده، و سازنده دستگاه ها باشد، عنوان کرد: مرکز نوآوری معادن وصنایع معدنی ایران می تواند با آموزش و ترغیب افراد دارای ایده و نوآوری های جدید نیاز تولیدکنندگان این صنعت رابرطرف کند.

به گزارش شبکه ایمینو، امیر کامیار کاظمی در حاشیه نمایشگاه ایران متافو، درباره جایگاه سنگهای قیمتی ایران در دنیا اظهار کرد: یکی از بهترین گوهر سنگهای ایران که در بازار جهانی نقش مهمی را ایفا می کند، فیروزه های ایران است که شامل فیروزه های نیشابور، کرمان و دامغان است که این سنگ ها نقش مهمی را در بازار جهانی ایفا کرده است و حتی گاهی با قیمت های بسیار بالایی در بازار جهانی معامله می شود.

او افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بسیاری از این سنگها به صورت خام از کشور خارج می شوند، جای دیگری تراش می خورند و در بازار های جهانی عرضه می شوند در حالی که این سنگ ها مجددا به داخل ایران برگردانده می شوند. مانند سنگهای عقیق و آگاتا.

خوشبختانه در سال های اخیر با آموزش هایی که در این زمینه صورت گرفته هنرمندان عرصه سنگ توانستند جایگاه خودشون را در بازارهای بین المللی پیدا کنند و به تدریج باعث شوند که سنگ های تراش خورده و فرآوری شده بهتر وارد بازار جهانی شود.

عضو شورای سیاست گذاری سنگهای قیمتی ایمیدرو ادامه داد: از لحاظ گردش مالی این صنعت باید گفت که سنگهای قیمتی به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول سنگهای قیمتی و جواهرات که شامل الماس، یاقوت، زمرد، و دسته دوم سنگهای نیمه قیمتی شامل عقیق، فیروزه، گارنت هستند.

در کل اگر بخواهیم تجارت جهانی آنها را مورد بررسی قرار دهیم رقمی درحدود 23 میلیارد دلار است که حتی اگر یک درصد از سهم بازار جهانی را هم داشته باشیم می تواند رقم قابل توجهی باشد. این جریان می تواند یک اشتغال زایی گسترده ای ایجاد کند و با ارتقای جایگاه فرآوری بخش معدن چه بسا بتواند جایگاه صادرات نفتی را بگیرد.

کاظمی در ادامه گفت: گوهر سنگ ها به خاطر اینکه مورد تحریم واقع نشده اند به تجارت چمدانی معروف هستند به معنای اینکه بسیار راحت تولیدکننده می تواند محصولش را داخل چمدان بگذارد و به خارج از کشور ببرد، فراوری شده آن را به داخل کشور برگرداند.

مدیر عامل شرکت الماس نشان آریا در درباره اینکه ایمینو چه کمکی می تواند در بهبود فرآوری سنگ های قیمتی و نوآوری داشته باشد، عنوان کرد: ایمیدرو با توجه به نقش حاکمیتی که در کشور دارد و ماموریت ایمینو در بخش نوآوری میتواند کمک های بسیاری در اکتشاف مواد معدنی از جمله گوهر سنگ ها داشته باشد. چرا که برخی از این گوهر سنگ ها درجوار معادن دیگری هستند. مانند معادن فیروزه کرمان هم جوار معادن مس سرچشمه قرار گرفته است که می توان با ترغیب مدیران مجموعه، تولید کنندگان، بتوانند محصولاتی را که کنار این معادن هستند را استخراج و فرآوری کنند.

او در پایان خاطر نشان کرد: در وهله بعد می توان از آموزش یاد کرد. زیرا بسیاری از این سنگهای قیمتی از سوی بومیان جمع آوری می شود و به دست تولید کننده می رسد و این افراد محلی نمی دانند چطور باید این سنگ ها را استخراج کنند چون برخی از سنگها بخاطر نوع جنسشون اگر به درستی استخراج نشوند یا خرد می شود یا از ارزششون کاسته می شود به همین منظور اگر این افراد آموزش لازم را ببینند سنگهای با کیفیت تری برای فرآوری خواهیم داشت.